Pałac w Rybnej zaprasza na Wiosnę Barokową
19 kwietnia 2023 r. | 07:10

W niedzielę 23 kwietnia Pałac w Rybnej w ramach pożegnania z Wiosną Barokową zaprasza na koncert „Rybna dzieciom” oraz „dorosły” koncert na lutnię i głos.

W czasie koncertu dla dzieci lutnistka Anna Wiktoria Swoboda wraz ze śpiewaczką Victorią Lerche-Kurpas pt „Jak bawiono się w baroku” zaprezentują dawne tańce i piosenki, postacie ciekawych kompozytorów i kompozytorek oraz wyjątkowe instrumenty!
Z kolei wieczorem DAWID BIWO – bas-baryton i  ANNA WIKTORIA SWOBODA – teorba, zaprezentują utwory Cazzatiego.

23 kwietnia 2023

godz. 12:00 Koncert dla młodych słuchaczy z cyklu „Rybna dzieciom”:
Jak się bawiono w baroku?

godz. 18:00 Koncert L’Amante bizzarro – kantaty Maurizia Cazzatiego i włoska muzyka rozrywkowa XVII wieku
DAWID BIWO – bas-baryton
ANNA WIKTORIA SWOBODA – teorba

BILETY


Program X. jubileuszowej edycji Festiwalu Wiosna barokowa w Pałacu w Rybnej koncentruje się na muzycznych duetach. Wspólne muzykowanie zawsze przynosiło wykonawcom wiele satysfakcji i radości. Duety tworzą przyjaciele, ale i artyści związani ze sobą więzami rodzinnymi. Każdy z prezentowanych duetów jest inny i przynosi różnorodne brzmienia: od głosu barytonowego w połączeniu z barwną teorbą, po bogate brzmienie dwóch klawesynów (z towarzyszeniem zespołu instrumentów dawnych) oraz klawesynu z ciepłym brzmieniem wiolonczeli barokowej. Wystąpią czołowi polscy artyści, koncertujący w kraju i za granicą, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki dawnej: śpiewak Dawid Biwo, lutnistka Anna Wiktoria Swoboda, duo Siostry Gajeckie: Hanna Balcerzak i Aleksandra Gajecka na klawesynach oraz muzyczne małżeństwo Ewa Mrowca (klawesyn) i Jakub Kościukiewicz (wiolonczela barokowa).

Kierownictwo artystyczne: Anna Wiktoria Swoboda, Hanna Balcerzak

Bilety w cenie: 20 zł normalny, 10 zł ulgowy na koncerty wieczorne, 5 zł na koncert „Rybna dzieciom” do nabycia online na stronie: www.palacwrybnej.pl oraz w kasie Pałacu bezpośrednio przed koncertami.

——————————————
Maurizio Cazzati był jednym z najbardziej płodnych twórczo włoskich kompozytorów XVII wieku, do dziś zachowało się 66 zbiorów z jego utworami. Jako kapelmistrz bolońskiej bazyliki S. Petronio popadł w konflikt z tamtejszym środowiskiem muzycznym żądając egzaminów dla zatrudnionych muzyków, by zapewnić wysoki poziom artystyczny wykonań, za które był odpowiedzialny. Polemiki jego i jego wrogów zostały nawet wydrukowane. W końcu, w 1671 porzucił to stanowisko i znalazł zatrudnienie w Mantui, na dworze książąt Gonzagów, którzy znali Cazzatiego już gdy był młodzieńcem. Uważany jest za pierwszego kompozytora z tzw. szkoły bolońskiej. Cazzati nie miał tyle szczęścia co Vivaldi, gdy w XX wieku zaczęto sięgać do skarbów włoskiego baroku. Obecne w jego kantatach świeckich wpadające w ucho melodie oraz ich taneczne rytmy i świetnie brzmiące teksty poetyckie niewątpliwie zasługują na zaprezentowanie ich także współczesnej publiczności. Kantaty te przeplatamy utworami na teorbę solo najpopularniejszych teorbistów tamtego czasu, a także anonimowymi kompozycjami z rękopisu przechowywanego dziś w Bibliotece Jagiellońskiej, a pochodzącego z XVII-wiecznego Rzymu.
Bilety do nabycia w kasie Pałacu przed koncertem oraz online: https://bilety.palacwrybnej.pl/index.php/repertoire.html…
——————————————-
VICTORIA LERCHE-KURPAS jest studentką studiów magisterskich w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie śpiewu dr hab. Elżbiety Grodzkiej-Łopuszyńskiej oraz w klasie klawesynu dra hab. Marka Pilcha, prof. AM. Ukończyła z wyróżnieniem Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną I i II st. im. F. Chopina w Bytomiu w klasie klawesynu dr Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz oraz mgr Hanny Balcerzak.
Jest laureatką ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów klawesynowych. Doskonaliła swój warsztat pod kierunkiem wybitnych śpiewaków i klawesynistów takich jak: Agnieszka Budzińska-Bennett, Mariusz Kwiecień, Urszula Bartkiewicz, Elżbieta Stefańska, Ewa Mrowca-Kościukiewicz, Martin Gester, Aline Zylberajch-Gester, Nicholas Parle, Goska Isphording, Corina Marti, Marek Toporowski, Elam Rotem. W roku 2022 została stypendystką programu Młoda Polska, była kilkukrotną stypendystką Rektora Akademii Muzycznej w Katowicach. W 2016 roku otrzymała Stypendium Académie Musicale de Villecroze (Francja) w postaci Klawesynowych Kursów Mistrzowskich z Pierre Hantaï. Występowała podczas: festiwalu „Prix Annelie de Man” w Amsterdamie (2021), Konferencji „Wieloznaczność dźwięku” w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu (2021), Koncertu Kompozytorskiego w Bielsku-Białej (2019), Koncertu w ramach III Seminarium Klawesynowej Muzyki Współczesnej w Akademii Muzycznej w Łodzi pt. „Klawesyn bez granic” (2019), wykonując utwory napisane dla klawesynistki i śpiewaczki w jednej osobie. Victoria realizuje się również w roli pedagoga, prowadząc zajęcia z emisji głosu w Studium Muzyki Kościelnej im. ks. Roberta Gajdy w Katowicach oraz klawesynu w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. St. Moniuszki w Bielsku-Białej (2021-2022). Jest współzałożycielką zespołu La métamorphose Ensemble, z którym wykonuje muzykę dawną. Podczas koncertów chętnie łączy śpiew i grę na klawesynie, sięgając po utwory współczesne jak i barokowe.
ANNA WIKTORIA SWOBODA szczególnym zamiłowaniem darzy muzykę solową XVII i XVIII wieku na lutnię barokową oraz muzykę zespołową z użyciem teorby i gitary barokowej jako instrumentów continuo. Traktuje muzykę barokową jak sztukę współczesną i żywą, współgrającą w niezwykły sposób z naszymi nowoczesnymi potrzebami artystycznymi. Nie interesuje się mechanicznym odtwarzaniem, poszukuje naturalności i prawdziwych, głębokich emocji.
Ukończyła z wyróżnieniem studia w zakresie gry na lutni w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Jerzego Żaka oraz w Hochschule für Musik Trossingen (Niemcy) pod kierunkiem Rolfa Lislevanda. Jest także absolwentką studiów licencjackich w Katedrze Komparatystyki Literackiej Instytutu Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Naukę gry na lutni rozpoczęła pod kierunkiem Antona Biruli. Uczestniczyła wielokrotnie w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Hopkinsona Smitha, Joachima Helda czy Jacoba Lindberga. Realizując basso continuo, współpracowała z solistami i zespołami zarówno w kraju, jak i za granicą, a także z teatrami operowymi w Stuttgarcie (Wilhelma Theater), Pforzheim, Krakowie, z Warszawską Operą Kameralną oraz Danmarks Radio Orkestret w Kopenhadze i Hochschule für Musik u. Theater w Lipsku. Brała udział w premierowych nagraniach, m.in.: ścieżki dźwiękowej do sztuki Szkoła żon dla Teatru Telewizji (muz. A. Konarski, reż. J. Stuhr), oratorium Golia abbattuto A. Melaniego (dyr. J. Żak), cyklu M. Stachowskiego Amoretti (1982) i zbiorów Bibliotheca Rudolphina, a także utworów z tabulatur krzeszowskich dla Cyfrowej Biblioteki Narodowej Polona. W swojej pracy doktorskiej zajęła się bardzo rzadko wykonywaną muzyką kameralną z lutnią obligato na przełomie XVII i XVIII wieku i dokonała jej premierowych rejestracji dźwiękowych. W 2023 roku ukazała się płyta artystki pt. „Timeless Lute” z solową muzyką lutniową. Anna Wiktoria jest jednym z redaktorów w międzynarodowym projekcie Le Luth Doré. Prowadzi także warsztaty i wykłady na temat instrumentów lutniowych i ich oryginalnego repertuaru oraz klasę Lutni i Dawnych Instrumentów Szarpanych w Akademii Muzycznej w Krakowie.
DAWID BIWO

Ukończył warszawski Uniwersytet Muzyczny F. Chopina oraz z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie. Jest też laureatem wielukonkursów wokalnych (m. in. I nagrodaw konkursie im. M.Karłowicza w Krakowie, I nagroda w konkursie im. Ludomira Różyckiego w Gliwicach, III nagroda w konkursie im. F. Platówny we Wrocławiu, nagroda specjalna w Międzyuczelnianym Konkursie Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie) oraz „Muzycznego Forum Młodych 2010” pod patronatem Austriackiego Forum Kultury w Warszawie.

W 2017 roku był finalistą Międzynarodowego Konkursu im. Heraclei
Darclee w Braili, finalistą Międzynarodowego Konkursu Wokalistyki Sakralnej Ars et Gloria
w Katowicach. W tym samym roku został laureatem pierwszej nagrody w IV Ogólnopolskim
Konkursie Wokalnym w Drezdenku oraz zdobył wyróżnienie w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. I. Godina we Vrablach.