Rowery od Metropolii – mobilność miejska i ekologia
03 marca 2020 r. | 07:00

Osiem elektrycznych rowerów od Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii otrzymała gmina Tarnowskie Góry. Przekazanie jednośladów odbyło się dziś na tarnogórskim Rynku. Będą się nimi poruszać pracownicy Straży Miejskiej oraz urzędnicy w trakcie wykonywania czynności służbowych.

– Wciąż mówimy o zrównoważonej mobilności i o tym, żeby nie jeździć wszędzie samochodem oraz docenić ruch, który jest bardzo zdrowy, a jego brak jest przyczyną wielu chorób. I właśnie w związku z tym powstał metropolitalny projekt „Rowerem lub na kole”. Dla 41 gmin kupiliśmy 230 rowerów – wszystko po to, żeby zmienić nawyki transportowe włodarzy, urzędników oraz miejskich służb – mówi Marcin Dworak, metropolitalny oficer rowerowy. 

Urzędnicy magistratu będą teraz mogli odbywać podróże służbowe rowerem a nie samochodem, a jak wiadomo rower na średnich dystansach jest bezkonkurencyjny, pozwala ominąć uliczne korki i jest ekologiczny. Zalety roweru przetestowali od razu burmistrz Arkadiusz Czech oraz Piotr Korab, oficer rowerowy. 

Na razie z rowerów korzystać będą urzędnicy, w przyszłości mieszkańcy śląskich i zagłębiowskich miast, bowiem GZM planuje tworzenie sieci wypożyczalni Roweru Metropolitalnego. Ma to się stać do 2022 roku.

Przekazanie rowerów zbiega się w czasie z przystąpieniem Tarnowskich Gór do realizacji projektu polegającego na budowie centrum przesiadkowego wraz z siecią dróg rowerowych. Aktualnie rozpatrywane są oferty wykonawców dla tej wartej 53 mln zł inwestycji. 

Centrum przesiadkowe zintegruje 4 środki transportu w Tarnowskich Górach: autobus, pociąg, samochód i rower.

– W ramach rozbudowy i zagospodarowania centrum przesiadkowego powstanie nie tylko parking typu „park&ride” na około 200 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych wraz z miejscami dla osób niepełnosprawnych, czy stanowiska „kiss&ride” z postojem do jednej minuty, ale także zatoka autobusowa, jezdnie manewrowe, sześć miejsc postojowych dla elektrycznych samochodów osobowych wraz ze stacjami szybkiego ładowania – mówi Piotr Korab, oficer rowerowy miasta. – Oprócz tego pojawi się setka zadaszonych miejsc postojowych dla rowerów z punktem ładowania rowerów elektrycznych.

Planowana infrastruktura rowerowa będzie liczyła 28,2 km. Ponad to rewitalizacji zostanie poddany obszar miasta o wielkości 2,4 h pomiędzy Halą Targową a dworcem PKP. Powstanie także ponad 145 metrowy oświetlony tunel pieszo-rowerowy w nasypie kolejowym w rejonie ul. Częstochowskiej w kierunku ul. Lasowickiej. Planowany termin zakończenia realizacji projektu to czerwiec 2023 roku.