Do połowy 2023 roku w Tarnowskich Górach powstanie około 30 km nowych dróg rowerowych. Inwestycja realizowana przez Urząd Miejski sprawia, że zmienia się funkcja roweru.
Dla coraz większej liczby mieszkańców przestaje być wyłącznie narzędziem rekreacji, stając się środkiem codziennego transportu w ramach dojazdów do pracy, szkoły czy na zakupy. To sprawia, że rowerzyści są wszędzie. I to przez cały rok. Hasło „Rowerzyści są wszędzie” stało się przewodnim motywem kampanii, którą 19 grudnia zainaugurowano w mieście.
Plakaty i ulotki w tarnogórskich stacjach kontroli, w instytucjach kultury, szkołach i przedszkolach, a do tego informacje w mediach społecznościowych i na oficjalnej stronie WWW – tak Urząd Miejski w Tarnowskich Górach przygotowuje mieszkańców na rowerową rewolucję, która nastąpi w 2023 roku.
– Do połowy przyszłego roku w Tarnowskich Górach powstanie około 30 km nowych dróg rowerowych, a doświadczenia innych miast wskazują, że razem z nową infrastrukturą przybywa mieszkańców, którzy korzystają z roweru nie tylko rekreacyjnie, ale i użytkowo – podczas dojazdów do szkoły czy pracy. To zjawisko jest już zauważalne w Tarnowskich Górach – mówi Arkadiusz Czech, burmistrz Tarnowskich Gór i dodaje: – W słoweńskiej Lublanie po wybudowaniu 40 km dróg dla rowerów, liczba rowerzystów w ruchu miejskim w ciągu roku wzrosła pięciokrotnie.
Ważne zmiany od 19 grudnia
Władze Tarnowskich Gór zainaugurowały kampanię „Rowerzyści są wszędzie” u progu kalendarzowej zimy – 19 grudnia, bo właśnie w tym dniu wchodzą w życie pierwsze zmiany w organizacji ruchu w ścisłym Śródmieściu. – Na ulicy Staropocztowej oraz Krakowskiej do ruchu zostały dopuszczone rowery i hulajnogi. Dalej na miejscu obowiązuje zakaz ruchu samochodów. Przepis ten nie dotyczy samochodów dostawczych i kurierskich. Dostawy będą mogły być realizowane w godzinach od 18:00 do 9:00 na czas nie dłuższy niż 15 minut. Zmiany godzin dostaw zaczynają także obowiązywać na ulicy Górniczej. Powyższe przepisy nie dotyczą ruchu i parkowania służb miejskich, pojazdów ochrony, TAXI, oraz samochodów służbowych UM i MZUiM. Nie zmieniają się także zasady dojazdu mieszkańców do posesji – wylicza Joanna Czyżewska, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tarnowskich Górach.
– Z kolei na ulicy Strzeleckiej i Opolskiej wprowadzamy kontraruch rowerowy, który umożliwi rowerom poruszanie się „pod prąd” bez wyznaczania pasa rowerowego. Takie rozwiązania z powodzeniem stosuje się w wielu polskich i europejskich miastach. Kontraruch na ulicy Strzeleckiej będzie możliwy od skrzyżowania Stalmacha do Rynku oraz w przypadku ulicy Opolskiej: od skrzyżowania z ul. Lewka do Rynku. Od 19 grudnia zacznie także obowiązywać ograniczenie prędkości do 30 km/h oraz zakaz zatrzymywania. Docelowo zmieni się także miejsce postoju TAXI, które zostanie przeniesione z ulicy Strzeleckiej na ulicę Ratuszową – rozwiązanie to stosowaliśmy dotąd w trakcie m.in. wydarzeń kulturalnych. Tym razem zmiana będzie stała – mówi Joanna Czyżewska.
Zimowa jazda
W Kopenhadze – mieście uznawanym za wzór rowerowej rewolucji, 75 proc. rowerzystów jeździ na rowerze przez cały rok („Być jak Kopenhaga”, Mikael Colville-Andersen). Gdy Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRIS zapytał Polaków o jazdę na rowerze lub hulajnodze elektrycznej, 80 proc. respondentów odpowiedziało, że korzysta z tych środków transportu w okresie wiosenno-letnim, a 40 proc., że robi to przez okrągłe 12 miesięcy.
– Jazda rowerem nie jest zalecana od -10 stopni Celsjusza w dół. Przy wyższych wartościach temperatury odpowiedni strój, przygotowanie roweru i opanowanie techniki jazdy pozwalają na sprawne przemieszczanie się rowerem – mówi Karol Gładysz, współorganizator Tarnogórskiej Rowerowej Masy Krytycznej. – Aby zminimalizować ryzyko utraty przyczepności należy korzystać z wyższych przełożeń i nie wykonywać gwałtownych skrętów. Jazdę po śniegu ułatwi szersza opona z niższym ciśnieniem, a o komfort cieplny zadba bielizna termiczna pod warstwą wierzchnią, czapka pod kaskiem czy pełne rękawiczki – wylicza Gładysz.
W odpowiedzi na potrzeby mieszkańców
Budowa dróg dla rowerzystów to odpowiedź władz Tarnowskich Gór na potrzeby mieszkańców. – W dniach 28 września-12 listopada na zlecenie Urzędu Miejskiego w Tarnowskich Górach zostały przeprowadzone badania, w których wzięła udział reprezentatywna dla miasta grupa 1111 mieszkańców. Na pytanie, czym władze miasta powinny się natychmiast zająć, 91 proc. respondentów wskazało budowę dróg dla rowerów – mówi Bartosz Skawiński, zastępca burmistrza Tarnowskich Gór ds. gospodarczych.
Kolejne kilometry tras dla rowerzystów
30 km nowych dróg rowerowych, które powstaną do połowy 2023 r. w związku z rozbudową centrum przesiadkowego to nie koniec inwestycji w infrastrukturę rowerową w Tarnowskich Górach, bo oprócz projektu miejskiego jest także powiatowy, metropolitalny i wojewódzki. – Mówimy tu kolejno o Programie rozwoju tras rowerowych na obszarze gmin Powiatu Tarnogórskiego na lata 2022-2030, Założeniach regionalnej polityki rowerowej Województwa Śląskiego wraz z koncepcją regionalnych tras rowerowych (w układzie korytarzowym) oraz Studium systemu tras rowerowych dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – wylicza Aleksander Kopia, Tarnogórski Oficer Rowerowy.