Turystyka w dobie pandemii
14 kwietnia 2021 r. | 20:54

Trudna sytuacja branży turystycznej w mieście spowodowana pandemią oraz plany stworzenia Lokalnej Organizacji Turystycznej Miasta Gwarków, będącej szansą dla lokalnego biznesu – to tematy, które zdominowały dziś spotkanie zorganizowane przez Izbę Przemysłowo – Handlową w Tarnowskich Górach.

Z przedsiębiorcami z branży hotelarskiej, gastronomicznej oraz rekreacyjnej spotkał się zastępca burmistrza ds. gospodarczych Piotr Skrabaczewski.

– Branża jest w wyjątkowo trudnej sytuacji od ponad roku. Trzeba zastanowić się nad kolejnymi projektami, które mogą powyższą działalność wspierać – zaznaczył Marek Hernas, prezes IPH.

Zastępca burmistrza ds. gospodarczych Piotr Skrabaczewski mówił o przygotowywanej aktualnie Strategii Rozwoju Tarnowskich Gór do 2030 roku. 

– Miasto musi być przyjazne mieszkańcom i rozwijać się wielowątkowo. Funkcjonuje pojęcie miasta inteligentnego – w wielu obszarach należy wprowadzać systemy i aplikacje, które ułatwią życie mieszkańcom. Chcemy miasta zielonego. Miasto ma być także centrum edukacyjno – edukacyjno – rozrywkowym – mówił burmistrz Skrabaczewski. – Mamy nieustająco boom na rynku nieruchomości. Na dniach zawiąże się Społeczna Inicjatywa Mieszkaniowa, dzięki której może powstać około 100 nowych mieszkań sfinansowanych przez rząd i wybudowanych na miejskiej działce. Zmierzamy też do zeroemisyjności. Wszystkie publiczne budynki są już ekologiczne. Teraz pozyskaliśmy z Unii Europejskiej kolejne środki na zapewnienie czystego powietrza. To 2,5 mln na projekt pod nazwą Czysty Luft, zakładający dofinansowania do wymiany źródeł ciepła – poinformował burmistrz. 

Duże znaczenie dla miasta będzie też miał rozwój branży turystycznej po zakończeniu pandemii. 

– Mamy duży problem, jeśli chodzi o branżę turystyczno – rekreacyjną. Gdyby nie dobra sytuacja finansowa miasta nie wiem, jak poradzilibyśmy sobie z tą kwestią – mówił burmistrz Skrabaczewski. – Wsparliśmy Agencję Inicjatyw Gospodarczych, prowadzącą Park Wodny i Halę Sportową, bowiem nie możemy dopuścić do tego, by tak duży majątek się zmarnował. Druga kwestia to pomoc dla Stowarzyszenia Miłośników Ziemi Tarnogórskiej – pomagamy jak potrafimy, mamy przygotowaną transakcję zakupu parkingu za ok. 630 tys. zł. Wcześniej kupiliśmy bilety, wydawnictwa, przekazujemy środki jako członek wspierający, wystąpiliśmy też z apelem do władz państwowych i Polskiego Funduszu Rozwoju. Około 200 tys. zł co roku przekazujemy również Stowarzyszeniu Kolei Wąskotorowych – dodał. 

Miasto już w ubiegłym roku przygotowało projekt utworzenia Lokalnej Organizacji Turystycznej Miasta Gwarków. Rejestracja organizacji nastąpi w tym roku. Miasto ma gotowy statut i przystępuje niebawem do rewitalizacji XVII wiecznego budynku przy Teofila Królika 20, gdzie znajdą się pomieszczenia biurowe na siedzibę LOT. 

– Najważniejszy jest dyrektor – to od jego inwencji i energii będzie zależało powodzenie przedsięwzięcia w zakresie rozwijania planu dla turystyki i ochrony dób UNESCO – zaznaczył burmistrz.

Władze miasta dużą szansę dla branży turystycznej i okołoturystycznej widzi w funduszach UE. Nowa perspektywa finansowa zakłada bowiem środki na wspieranie infrastruktury turystycznej, promocję aktywnych form spędzania czasu, działania ponadlokalne w zakresie turystyki.  

Kolejną szansą dla rozwoju miasta jest budowa centrum przesiadkowego i systemu dróg rowerowych, która powinna ruszyć z końcem tego roku.

– Czekamy także na rower metropolitalny. Chcemy zainicjować połączenie drogami rowerowymi z miastami sąsiednimi, planujemy też udział w Europejskim Rowerowym Szlaku Kulturowym – poinformował burmistrz. 

Pomysły i sugestie dotyczące kwestii odbudowy turystyki i gastronomii w mieście po pandemii zgłosili także przedsiębiorcy. 

– Pomysł utworzenia LOT jest bardzo dobry i godny poparcia.Trzeba przy tym zastanowić się nad strategią marketingową turystyki w mieście, ponieważ branża ta może być ważnym kołem zamachowym dla rozwoju Tarnowskich Gór – mówił Mirosław Błaszczak, właściciel biura podróży. – Należy lepiej wykorzystać fakt wpisania na listę UNESCO naszych obiektów, nasze dziedzictwo związane z Gwarkami, miejskie imprezy – trzeba stworzyć odpowiednią narrację, a co za tym idzie nowe produkty, w które mogą zaangażować się przedsiębiorcy. Bardzo istotne jest również nawiązanie współpracy z zagranicą, z firmami i obiektami zarządzającymi obiektami UNESCO, należy starać się, by zagraniczne ośrodki Polskiej Organizacji Turystycznej promowały Tarnowskie Góry i zachęcały touroperatorów do organizowania wycieczek do naszego maista – zaproponował. 

Podczas spotkania poruszono także temat przygotowywanego przez Wydział Kultury, Turystyki i Promocji Miasta projektu „Kultura 2026”. Zakłada on przekazywanie dotacji lokalom, które będą chciały, po zdjęciu obostrzeń przez rząd, zorganizować u siebie wydarzenia o charakterze kulturalnym. 

– Każdy taki podmiot będzie mógł wystąpić o 500 zł dofinansowania od miasta. W wyjątkowych sytuacjach przewidujemy też wyższe dotacje. Wejście na wydarzenie musi być bezpłatne, a na plakacie powinno być logo lub herb miasta. Niebawem przygotujemy regulamin akcji – wyjaśnił Piotr Korab, naczelnik wydziału.  

Pytano także o możliwość pośredniego wsparcia skierowanego dla przedsiębiorców, którzy wynajmują nieruchomości lokalom gastronomicznym. 

– Nie mamy bezpośredniego wpływu na właścicieli nieruchomości prywatnych i na czynsze, jakie dyktują oni najemcom Jednakże każdy właściciel nieruchomości, który proponuje swoim najemcom ulgi może wystąpić o ulgę dla siebie do burmistrza. Trzeba jednak zwrócić się indywidualnie – tak stanowi ordynacja podatkowa – poinformował Piotr Skrabaczewski. – Każda inicjatywa możliwa do zrealizowania w aspekcie finansów publicznych oraz obowiązujących przepisów prawa zostanie przez nas przeanalizowana – zapewnił.